ذوب فلزات آهنی:

شکی نیست که فلز آهن با اختلاف، بیشترین میزان استفاده را در میان دیگر فلزات در سراسر جهان دارد. استحکام بالا و قیمت کم، وجود تجهیزات فولادی را تقریباً در هر صنعتی ضروری می‌­کند. با استفاده از کوره‌­های القایی می‌توان هر گونه فرآیند ذوب­‌ریزی، گرمایش و یا نگهداری را در بالاترین سطح ممکن از لحاظ کیفیت برای آلیاژهای آهنی انجام داد.

 

ذوب فلزات غیرآهنی:

کوره­‌های القایی را می‌­توان به عنوان بهترین گزینه برای ذوب بسیاری از فلزات رنگی معرفی نمود. عدم اکسیداسیون مذاب آلومینیوم، کنترل حرارت و توزیع یکنواخت گرما برای ذوب ضایعات مس و همچنین سهولت در ذوب فلز روی به منظور بکارگیری در فرآیندهای گالوانیزه کردن و ذوب کاتد، تنها معرف بخش کوچکی از قابلیت­‌های این کوره­‌ها هستند.

 

آلیاژسازی:

بکارگیری کوره­‌های القایی در فرآیندهای آلیاژسازی، با توجه به بالا بودن کیفیت ذوب در آن بسیار متداول است. عدم تماس مذاب با عوامل احتراق، قابلیت کنترل درجه حرارت، انحلال بسیار کم گاز، قابل تنظیم بودن و یکنواختی بالای ترکیب شیمیایی مذاب، همگی موجب ارتقاء کیفیت مذاب آلیاژ در این کوره­‌ها شده است.

 

ریخته­‌گری دقیق:

ذوب القایی به طور گسترده‌­ای در زمینه­‌ی ریخته­‌گری دقیق مورد استفاده قرار می­‌گیرد. کوره­‌های ذوب القایی برای ریخته‌­گری دقیق انواع فلزات گران‌بها و سوپرآلیاژها ایده‌­آل هستند. شرکت مهرونیک پیشنهاددهنده‌ی بوته­‌های مخصوص ریخته­‌گری دقیق می­‌باشد.

 

ذوب سیلیکون:

از تجهیزات القایی می­‌توان جهت ذوب سیلیکون برای کاربردهای متنوعی مانند تولید نیمه­‌هادی­‌ها و ساخت پنل­‌های خورشیدی که در صنایع الکترونیک بسیار پر اهمیت هستند استفاده کرد. کوره­‌های القایی به طور مستقیم یا غیرمستقیم گرما را به سیلیکون مذاب منتقل کرده و امکان تولید سیلیکون را در مقیاس­‌های بزرگ فراهم می­‌کنند.

 

ذوب فلزات کمیاب:

کاربرد کوره القایی در صنایع متالورژیکی تنها به فلزاتی همچون آهن، آلومینیوم و مس محدود نمی­‌شود. کوره­‌های القایی برای تولید فلزات واکنش‌­پذیر، فلزات نادر، تیتانیوم، سرب، منیزیم، اورانیوم و کلسیم نیز می­‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

 

ذوب فلزات گرانبها:

تولید سیستم­‌های ذوب تمیز و کارآمد برای فلزات گرانبها مانند پالایش، ذوب قراضه و تولید جواهرات یکی از مهم‌­ترین کاربردهای کوره­‌های القایی است. مشهود است که در پردازش فلزات گرانبها حتی از دست دادن مقدار اندکی از آن بسیار پرهزینه است. به همین دلیل با استفاده از فناوری ذوب القایی می­‌توان راندمان بازیافت فلز را افزایش داده و هزینه­‌های جانبی در مراحل ذوب فلزات با ارزش را دچار کاهش کرد.

 

بازیافت و پالایش فلزات:

ذوب القایی برای بازیافت انواع قراضه­‌های فلزی و حتی قراضه‌­های سبک مانند آلومینیوم بسیار ایده‌­آل است، زیرا یک فرآیند بدون شعله و با حداقل میزان اکسیداسیون است. علاوه بر این با توجه به وجود میدان مغناطیسی، اغتشاشاتی درون مذاب ایجاد می‌شود که همگن شدن آن را به دنبال خواهد داشت. بنابراین کوره­‌های القایی می­‌توانند نقش به سزایی در کاهش آلودگی محیط زیست و افزایش بازده انرژی داشته باشند.

 

نورد:

از لازمه­‌های راه‌اندازی خط نورد برای تولید انواع مقاطع فولادی، استفاده از سیستم­‌های حرارت­‌دهی به منظور پیش‌­گرمایش یا بازگرمایش شمش‌­های فولادی است. کوره­‌های گرمایش القایی با سطح کنترل دمایی بالا و حرارت­‌دهی یکنواخت از سطح تا مرکز شمش‌­های فولادی، مناسب‌­ترین گزینه برای بکارگیری در این زمینه هستند.

 

فورجینگ:

علاوه بر نورد، فرآیند فورجینگ از دیگر روش­‌های شکل­‌دهی فلزات است که در آن لازم است پیش از شروع عملیات، قطعه پیش­گرم شود. مزایایی همچون سرعت بالای حرارت­‌دهی، کنترل دقیق دما، عدم ایجاد اکسید بر سطح قطعه و همچنین اشغال فضای اندک، بکارگیری سیستم­‌های القایی را برای فرآیند فورجینگ در سال­‌های اخیر به میزان چشمگیری افزایش داده‌­اند.

 

عملیات حرارتی:

عملیات حرارتی به منظور رساندن خواص فیزیکی و مکانیکی فلزات به سطح مطلوب، نقش اجتناب ناپذیری در صنعت دارد. امروزه بکارگیری سیستم‌­های القایی در عملیات حرارتی فلزات، مانند سخت­‌کاری القایی، تمپرینگ، آنیلینگ و… به شدت توسعه یافته است؛ چرا که علاوه بر ایجاد حداقل آلودگی در مقایسه با دیگر روش‌­ها، سرعت عملیات را افزایش داده و کنترل بهتری بر سطح دما دارد.

 

حرارت‌­دهی گرافیت در دمای بالا:

در برخی از مواد غیرفلزی مانند گرافیت و سیلیکون کاربید، القای الکترومغناطیس باعث گرمایش می­‌شود. از همین رو برای گرم کردن بوته­‌های گرافیتی و کنترل دما، به جهت دستیابی به حداکثر میزان بهره‌­وری می­‌توان از این روش مؤثر استفاده نمود.

 

دانشگاه­‌ها و آزمایشگاه‌­ها:

با توجه به توسعه­‌ی صنایع و علوم مختلف، بسیاری از دانشگاه‌­ها و مراکز تحقیقاتی به سیستم ذوب­‌ریزی با حداقل آلایندگی محیطی و صوتی و در ابعادی کوچک نیاز دارند. بکارگیری سیستم­‌های القایی جهت گرمایش و ذوب در این مراکز می­‌تواند راه حلی مناسب و کارآمد باشد.

 

انجماد جهت­‌دار:

برای ساخت پره‌­های توربین تک­‌کریستال و یا انجماد جهت­‌دار، همچنین تولید سیلیکون با خلوص بالا و به صورت تک­‌کریستال، نیاز به حرارت­‌دهی با دقت بالا و قابل کنترل در نواحی مختلف است. با توجه به انعطاف بالا در اجرای الگوهای حرارتی خاص، بهترین گزینه برای گرمایش، سیستم­‌های القایی می­‌باشند.